JANTUNG HATI

6 Larangan Bercinta .. BAHAYA !!


Korang-korang??bagi yang perempuan toh .. Comel lah korang hari  ... Bagi yang laki pulak,nampak ensem gito korang hari nie..hehe :D .. Eh2 .. Mimie nak tanya nie .. Korang pernah bercinta tak?? Mesti pernah bercintakan?? Pernah tak?? Pernah tak?? Hah !! Tak pernah?? Tok sah duk menipu lah .. Alahaii ... Cinta monyet pom takkah tak pernah kot .. Masa zaman budak-budak dulu, kita darjah 1, darjah 2 ke .. tak pernah ugak ke?? Tipu lah kalau korang cakap tak pernah .. Jangan menipu taw .. Berdosa hukumnya tue.. hehe :D .. Ok, now .. sekarang dah meningkat dewasa .. mesty ramai kan yang pernah bercinta kan?? Ok .. Yup .. Bercinta memang boleh .. Korang mesti ingat .. Bercinta pun ada larangan jugak tau ... Jangan korang maen hentam je bercinta toh.. Nak tau ape larangannya?? JOMM !!


 

1. Jangan Bercinta Kerana Harta
Sorry to say lah kan .. Tade gunanya hidup dilimpahi dengan harta, tapi tanpa cinta . Harta datang dan pergi setiap saat . 'CINTA' yang sesat dapat diperoleh setiap saat , tapi cinta yang sejati tidak dapat dibeli dengan harta . So , renung-renung la ye ..


2. Jangan Bercinta Kerana Simpati
Rasa tertarik dan simpati terhadap seseorang seringkali disalahertikan sebagai CINTA . Perasaan itu bukan cinta ! Ia boleh berubah dengan beberapa faktor seperti rupa paras , harta , tempat dan keadaan .  Perasaan itu buta , tidak tahan lama , dan tidak tahan diuji . Cinta perlu diuji dalam suka dan duka dengan membuat mata . 


3. Jangan Bercinta Kerana Rupa Sahaja
Kecantikan fizikal memang indah dan mudah saangat menggoda sesiapa sahaja , tetapi  ianya bolh luntur kerana usia  . Oleh itu , apa yang lebih penting ialah kecantikan dalaman seseorang kerana ianya tidak akan luntur selagi nyawa dikandung badan :)

4. Jangan Bercinta Kerana Kepuasan Nafsu
Seks penting dalam perhubungan suami isteri , namun ianya tidaklah boleh dijadikan sebajai tujuan utama mencari pasangan . Seks hanyalah salah satu bahagian dari pernikahan . Orang yang hanya mengejar kenikmatan seks akan kecewa dan terjerat oleh kesusahan yang diciptakannya sendiri :)

5. Jangan Bercinta Kerana Paksaan Keluarga
Seorang anak harus berbakti kepada keluarga, namun, tidak boleh menyerah dalam percintaan , sekiranya korang pasti yang mereka salah dan korang benar . Berdoalah dan memberikan penjelasan kepada mereka bahawa korang tak setuju dengan apa yang telah ditetapkan untuk korang ..


6. Jangan Bercinta Untuk Membalas Jasa
Eh , dah macam cerita Soffiya pulak ! Korang tengok dakk ? Rugi ! haha ~ Ok . Ok . Orang yang telah berbuat baik kena dibalas baik , jangan balas dengan CINTA .Ingat !! Jangan bercinta tanpa pengertian dan keikhlasan . Daripada mengundang derita , lebih baik mengelakkannya . Banyak lagi cara lain yang lebih ikhlas untuk membalas budi dan jangan memaksa diri untuk menerima seseorang yang bukan pilihan kita :)










No comments:

Post a Comment